Dakar 2022 zahájil na Nový rok více než osmisetkilometrový přejezd mezi Džiddou a Háilem, během kterého soutěžící zdolali také kvalifikační rychlostní zkoušku (19,51 km), jejíž trať byla vytyčena převážně v písku a nevelkých dunách. Výsledky krátkého prologu určily startovní pořadí do první dlouhé speciálky, která je na programu zítra.
Zatímco pilot Aleš Loprais a palubní mechanik Petr Pokora sdílejí kabinu dakarského kamionu již počtvrté, první ostré kilometry po jejich boku dnes absolvoval Jaroslav Valtr mladší, který na Dakaru debutoval před rokem v posádce svého otce Jaroslava Valtra staršího. Navigátorovu premiéru v novém působišti zkomplikovaly problémy s navigačními přístroji, do nichž až těsně před startem měřeného úseku organizátoři nahrávají itinerář trati.
„Bylo to pro nás trošku hektické, protože nám nešly tablety. Byl tam nějaký problém s uploadem trasy. Pořadatelé nás proto na startu odstavili stranou a než se vše vyřešilo, pustili na trať několik dalších kamionů. My jsme se nakonec zařadili za Sugawaru s Hinem,“ popisuje Aleš Loprais.
„Když se vše vyřešilo, jeli jsme, jak to šlo. Jarda to zvládl dobře, i když je pochopitelné, že vše ovlivnila nervozita, která provází start vždycky, a tentokrát byla ještě umocněna zmíněnými problémy.“
„Na trati jsme nejprve předjeli Martina Šoltyse, který měl zřejmě nějaký trabl, pak Sugawaru a následně nějaké osobní auto, takže to nebyla úplně čistá jízda. Já osobně jsem se taky ještě úplně necítil, protože s ohledem na události posledních dnů pro mě není snadné koncentrovat se na závod. Byla to hektická první etapa, ale nějak jsme to zvládli a letíme dál splnit naši misi,“ uzavírá 41letý pilot.
Až po dojezdu do Háilu byl v podvečerních a večerních hodinách na programu oficiální startovní ceremoniál. V neděli 2. ledna pokračuje Dakar 2022 druhou částí první etapy, která odstartuje i skončí opět v Háilu. Součástí této smyčky o celkové délce 546 kilometrů bude také první dlouhá rychlostní zkouška. Její trať měří 334 km, provede soutěžní stroje po písčitých tratích hornatou krajinou a bude náročná hlavně pro spolujezdce. Organizátoři varují před spoustou navigačních chytáků. Posádky si budou muset dávat pozor, aby si třeba i neúmyslně nezkrátily trať, neboť nikdo nechce začínat soutěž zatížen penalizací za minutí některého z waypointů. |