Pětačtyřicátý ročník Rally Dakar zahájil na Silvestra třináctikilometrový prolog vytyčený na pobřeží Rudého moře v bezprostřední blízkosti Sea Campu, který se na několik prvních dnů stal přechodným domovem všech účastníků soutěže. Přestože krátká a relativně velmi rychlá trať neumožňovala soutěžícím získat výraznější náskok před konkurenty, nejednalo se v žádném případě o pouhou formalitu, neboť výsledky prologu určily startovní pořadí do úvodní etapy.
Aleš Loprais s Jaroslavem Valtrem ml. a Petrem Pokorou se mezi 55 posádkami, které do soutěže v kategorii kamionů odstartovaly, zařadili na šestou příčku, když byli jen o sedm desetin sekundy pomalejší než pátý Nizozemec Victor Versteijnen.
„Přál jsem si být do pětky, což úplně nevyšlo, ale jsme rádi, že jsme se rozehřáli,“ říká Aleš Loprais. „Soustředíme se na zítřek, kdy nás čeká první velká dakarská etapa, při které se už v kabině pořádně zapotíme a rozjedeme se do toho pravého maratonského soutěžení.“
Umístění mezi pěti nejlepšími ve své kategorii má v každé etapě (včetně prologu) pro špičkové posádky kamionů značný význam, neboť do následujícího dne přináší nezanedbatelnou výhodu v podobě příznivějších podmínek na trati. Podle sportovních pravidel světového šampionátu v rally-raidech, jehož je Dakar podruhé součástí, totiž kamiony, které se ve výsledcích jednotlivých dakarských etap (včetně prologu) seřadí na prvních pěti místech, startují do následující etapy hned za čtyřicítkou nejlepších osobních vozů a mají mezi sebou minimálně minutové rozestupy.
Ostatní kamiony jsou zařazeny do následující skupiny, v níž jsou promíchány se zbývajícími osobními automobily a buginami. Startovní pořadí v této skupině pak určuje čas dosažený v předchozí etapě (tzn. v tomto případě v prologu) a vozy se na trať vydávají po třiceti sekundách.
V praxi to tedy znamená, že zatímco Versteijnen v neděli odstartuje jako pětačtyřicátý minutu za dnes čtvrtým kamionem pilotovaným Martinem Šoltysem, Loprais vyrazí na trať okolo 115. místa, více než půl hodiny za Nizozemcem a bude se muset prodírat skrumáží výkonnostně slabších nebo méně zkušených posádek s osobáky a buginami. Kromě toho jej v prašných úsecích může čekat hustší prachová clona, která se při půlminutových intervalech nemusí před průjezdem dalšího vozu rozplynout.
Ale i to k Dakaru neodmyslitelně patří a v bivaku Instaforex Loprais Teamu panuje pozitivní nálada.
„Spokojení jsme tak napůl, protože jsme do pětky chtěli, ale ještě důležitější bylo, abychom dnes neudělali nějakou zbytečnou blbost. A to se povedlo. Organizátoři opakovaně upozorňovali, že budou udělovat penalizace, pokud někdo striktně nedodrží trať, bude si ji zkracovat a opustí ji všemi čtyřmi koly, což se mohlo stát, protože pro kamion to bylo místy úzké. Ale dali jsme si pozor a projeli jsme to čistě,“ bilancuje palubní mechanik Petr Pokora.
„Pro mě to dnes bylo trochu jiné než v klasických etapách. Místo navigačních přístrojů jsem sledoval trať dál před námi a hlásil Alešovi, co ho čeká na následujícím úseku. Opravdové navigování nás čeká až zítra,“ dodává Jaroslav Valtr ml. „Zásadní je to, že v posádce i týmu panuje výborná atmosféra a pohoda a všichni už naplno jedeme na stejné vlně jako před rokem.“
V neděli 1. ledna má Dakar 2023 na programu úvodní dlouhou etapu, která opět odstartuje i skončí v Sea Campu. Účastníky čeká první vydatná porce kilometrů (celkem 603), z nichž se 368 km pojede na čas v rámci rychlostní zkoušky. Soutěžící čeká mix písčitých, kamenitých i šotolinových úseků a v závěru také první duny. |