Loprais testuje Pragu V4S DKR pro Dakar 2020

Instaforex Loprais Team se na start 42. ročníku Rally Dakar postaví s novým soutěžním speciálem Praga V4S DKR. V souladu se současnými trendy kategorie kamionů je vůz osazen automatickou převodovkou, změnila se pohonná jednotka a do dalšího vývojového stupně se posunuly prakticky všechny ostatní komponenty.

„Pro nás je to fungl nové auto v mnoha ohledech. Sice jsme zůstali věrní osvědčenému podvozku s centrální nosnou rourou a nezávislým zavěšením i bubnovým brzdám, ale instalace automatické převodovky a nového motoru si vyžádaly změny v oblasti elektroniky, ovlivnily rozložení hmotnosti i těžiště. Významný vliv má také snížení a odlehčení nástavby, úpravy chlazení a spousta dalších souvisejících detailů. Je toho tolik, že se skutečně jedná o de facto nové auto,“ říká Aleš Loprais, který se v lednu dakarské rally zúčastní už počtrnácté.

Pragu V4S DKR pohání motor Iveco, jehož výkon se dotýká hranice tisíce koní. Při jeho přípravě tým hleděl nejen na technické parametry, ale také na servisní náročnost.

„Máme velmi slušný motor, který ale není nijak ‚překoňovaný‘. O to tady totiž nejde. Zásadní je, v jakých otáčkách se ‚krouťák‘ nachází a jak ho využiješ. Méně výkonné auto logicky znamená méně vygenerovaného tepla, což by mělo vést k menší poruchovosti, a tudíž delší životnosti,“ vysvětluje 39letý závodník v rozsáhlém rozhovoru, který o nové technice poskytl webu Dakarmania.cz.

Trumfová esa: automat a zavěšení

Výsledky úvodních testů, které tým s vozem absolvoval na počátku listopadu, byly velmi povzbudivé. Už první svezení naznačilo, jak významný posun představuje automatická převodovka a také modifikace tlumení.

„Nejvíc jsem čekal od automatické převodovky a ta má očekávání ještě předčila. Příjemným překvapením, s nímž jsem vůbec nepočítal, je to, co se podařilo udělat na podvozku,“ oceňuje práci svých spolupracovníků Loprais. „Automat funguje nadmíru dobře. Poprvé jsem v kamionu zažil, že si užívám samotnou jízdu a řeším jenom natočení ‚kormidla‘. Pozitivní pocity umocňuje stabilita vozu. Líbí se mi, jaké boční náklony auto zvládá. Nestaví se tak rychle na dvě kola.“

S továrnou v zádech

Špičkový motoristický sport v současné době nelze provozovat bez odpovídajícího technického i finančního zázemí. O tovární podporu, jaké se těší největší dakarské týmy, proto usiloval také Instaforex Loprais Team.

„Kdo chce být na Dakaru vepředu, musí mít alespoň částečné zázemí továrny. Po Dakaru 2019 jsem oslovil spoustu partnerů. Jsem rád, že jednoznačně nejzajímavější nabídku nám nakonec předložila Praga. Zůstali jsme u české značky s tradicí od roku 1907, která má stále co říct. Praga se věnuje mnoha zajímavým projektům, například v oblasti leteckého průmyslu nebo supersportů,“ připomíná Loprais. „Sice za sebou nemáme výrobní linku, ale máme k dispozici určité technologie, na které sami nedosáhneme. A kdo ví, třeba jednou na bázi naší spolupráce vznikne nějaký zajímavý stroj, následovník legendární Pragy V3S.“ 

 

Zdroj videa: facebook.com/AlesLopraisDakarLive/

 

Nabitý listopad

Instaforex Loprais Team čekají v následujících týdnech další zkušební jízdy v Evropě. Tým se nakonec nevydá na Arabský poloostrov, kde chtěl původně porovnat novou a starší techniku.

„Chtěl jsem si auto vyzkoušet hlavně v písku a dunách, protože jsem měl určité obavy ohledně převodovky. Na základě pozitivních dojmů z prvních testů jsme se však rozhodli změnit strategii. Radši na dílně doladíme všechny drobnosti, na kterých také záleží. Na Dakaru může znamenat problém jakýkoliv utřepaný držáček. Proto teď řešíme výztuhy, obalování různých koncovek, hadic, prostě veškeré detaily,“ uzavírá Aleš Loprais.

Potkejte se s týmem

Příležitost k setkání s členy Instaforex Loprais Teamu budou mít fanoušci a široká veřejnost v pátek 29. listopadu, kdy v sídle týmu ve Frenštátu pod Radhoštěm proběhne od 14 hodin oficiální, byť neformální loučení před odjezdem na technické a administrativní přejímky do Francie.

Rally Dakar 2020 odstartuje v neděli 5. ledna ze saúdskoarabské Džiddy a skončí 17. ledna v nově budovaném moderním středisku Al Qiddiya. Na účastníky čeká trať dlouhá přibližně 9000 kilometrů.

Posádku Pragy V4S DKR v barvách Instaforex Loprais Teamu budou společně s Alešem Lopraisem tvořit navigátor Khalid Al-Kendi ze Spojených arabských emirátů a český palubní mechanik Petr Pokora.

Loprais testuje Pragu V4S DKR pro Dakar 2020
Loprais testuje Pragu V4S DKR pro Dakar 2020