Instaforex Loprais Team nasazuje do závodu již počtvrté komplexně repasovanou Pragu V4S DKR v pozměněném barevném designu, ale bez dramatických technických úprav. Důvodem je především dlouhotrvající nejistota ohledně přesného změní a termínu zavedení nových technických předpisů Mezinárodní automobilové federace (FIA) pro kategorii kamionů.
„Na základě informací, které jsme měli, hrozila přestavba určitě třetiny vozidla, což jsme nechtěli, protože by se jednalo o spoustu nevyzkoušených věcí. Nepříjemné bylo, že jsme dlouho nevěděli, co bychom měli upravit a jak. Ale vyplatilo se vyčkat, protože předpisy stále ještě nejsou hotové a pořadatelé nakonec sdělili, že mohou startovat všechna auta, která mají předešlou homologaci ASO,“ vysvětluje Aleš Loprais. „Udělali jsme drobné úpravy v rámci zesílení podvozku a řazení převodovky, ale do větších extrémů jsme se nepouštěli. Dakar má být delší než předešlé ročníky, a proto vidíme sázku na prověřené auto jako správnou cestu.“
Podle pořadatelů by účastníci Dakaru 2023 měli absolvovat největší porci kilometrů za posledních osm let. Oproti předchozímu ročníku přibydou celé dvě etapy a také jednotlivé rychlostní zkoušky mají být v průměru delší, než bylo poslední dobou zvykem. Větší zátěži tak budou vystaveny jak posádky, tak jejich stroje.
„S tím se musí počítat. Zátěž by samozřejmě bylo možné redukovat pomalejší jízdou, ale všichni tam jedeme za výsledkem. Proto je jedinou cestou preventivní výměna jednotlivých komponentů. Jen ta může prodloužit životnost celého aparátu,“ soudí Loprais na základě zkušeností získaných při šestnácti předchozích startech na Dakaru a na dalších maratonských soutěžích.
Stabilita a kontinuita
Instaforex Loprais Team se do Saúdské Arábie vydává nejen s osvědčeným vozem, ale také ve stabilním složení. Beze změn zůstává nejen posádka, ale i technický personál, který bude Lady, jak v týmu pragovce přezdívají, opečovávat v jednotlivých bivacích.
„Technika je vyzkoušená, skvělá. Na druhou stranu jsme auto nestihli odlehčit. To je tak velký zásah, že jej nelze udělat, pokud nejsou jasná pravidla. Nákladně předělat kabinu, rámy a další věci, aby nám pak FIA řekla, že příští rok to máme dělat znovu, by byl nesmysl a spousta vyhozených peněz,“ upozorňuje Plzeňan Petr Pokora, který bude Aleši Lopraisovi sekundovat v roli palubního mechanika na Dakaru už popáté. „Ale za mě je alfou a omegou veškerého úspěchu dobrá parta lidí, dobrý tým a výborná nálada v kabině. A tohle vše máme.“
Sedadlo navigátora znovu obsadí Jaroslav Valtr mladší. Šternberský navigátor na Dakaru debutoval loni a o rok později při svém druhém startu hladce zapadl do posádky Instaforex Loprais Teamu.
„Letos jsem měl takové hájení, protože jsem byl v posádce poprvé, ale teď už na mě budou kluci spoléhat,“ uvědomuje si Jaroslav Valtr ml. „Ale je pravda, že to mezi námi funguje. Když jsme se tři čtvrtě roku po Dakaru sešli na testech, měl jsem pocit, jako by od něj uplynulo teprve čtrnáct dní. Ve vteřině jsme naskočili na stejnou vlnu, ze které jsme po Dakaru seskočili. Znovu si sednout mezi Aleše a Butula a začít s nimi fungovat je jednoduché.“ |